Recension ”Shettisligan – Guldskon och den stora svälten”

View this post on Instagram

Shettisligan Guldskon och den stora svälten / text av Mia Winge / bild av Marie Bolk / 9-12 år / 270 s. / utgiven 2019 av @kikkuliforlag 🐴 Guldskon och den stora svälten är den tredje delen i serien Shettisligan som handlar om ett gäng små ryttare och de söta shettisarna i stallet Humlebacken. I denna del reser ägaren till Stall Humlebacken bort ett tag och istället för henne hoppar en vikare in och driver stället. Det är den snorkiga och sura Mona som tar över stället och inget blir sig likt längre. Hon är elak mot både barn och hästar och nu får Shettisligan inte ens hänga i stallet längre. För drygt två år sen läste jag den första delen i Shettisligan och jag gillade den. Sen dess har det passerat ett stort antal hästböcker och jag minns tyvärr inte så mycket såhär i efterhand. Vilket märks när jag börjar läsa, det tar ett tag innan jag kommer in i boken och jag har lite svårt att hålla isär karaktärerna. Jag tror man tjänar på att läsa serien lite mer i en följd för att få hela bilden klarare. Det är en händelserik berättelse som kantas av ständiga upptåg av både människor och hästar. Boken är lite i längsta laget och det hade inte gjort något om den kortats ner en del. Det är både många sidor och väldigt mycket text i boken. Kanske kan det avskräcka den tänkta målgruppen lite?. Shettisar är tacksamma att skriva en berättelse om, de är små, otroligt charmiga och har sån härlig karaktär vilket också speglas i boken. Jag gillar att boken inte känns riktad mot tjejer som det ofta är i hästböcker, utan den passar hästintresserade barn oavsett vilket kön de är. Det finns ett fåtal illustrationer i boken, de är snyggt gjorda i svartvitt. Boken passar barn från ca 10 år och uppåt! – – 🐴🐴🐴 / 5 – – – #villivonkansbooks #shettisligan #guldskonochdenstorasvälten #miawinge #mariebolk #kikkuliförlag #hästböcker #hästbok #barnbok #barnbokstips